Jo viime kesänä suunnittelimme matkaa Norjan suuntaan. Toteutus siirtyi kuitenkin vuodella, kun lomapäiviä ei vain ollut Riitalla tarpeeksi käytettävissä. Siispä kesä 13 oli sopiva aika toteuttaa tuo ajelu ...

Liikkeelle lähdettiin Oulusta keskiviikkona 3.7. puolilta päivin. Tavoitteena oli olla torstaina illalla Trondheimissa, jotta perjantai voitaisiin käyttää puhtaaseen turisteeraukseen. Pikkasen oli matkan alussa mutkia matkassa, kun Zoco piti vielä lähtiessä käyttää eläinlääkärissä. Onneksi mitään hälyttävää ei löytynyt, joten reissu saattoi alkaa. Henkilökunnan tankkaus Iissä, jääkaapin tankkaus Haaparannalla ja sitten mentiin. Väliyö yövyttiin Uumajan pohjoispuolella ja torstaipäivä paahdettiin Sundsvallin kautta kohti Norjan rajaa. Oli varsin hassua huomata, että vaikka kartalla liikuttiin Suomeen nähden aika etelässä, oli maisemat tuolla rajaseudulla ihan kuin Lapissa!

Koska meillä ei ole navigaattoria, eikä tällä kertaa ollut Trondheimin karttaakaan käytettävissä, töräytimme tyynesti keskelle kaupunkia ja ajattelimme, että kyllähän tuon kokoisesta kaupungista karavaanareille merkitty alue löytyy. Noh - ei se nyt ihan niin helposti löytynyt ... tosin - siinä vaiheessa kun aloimme kysellä ajo-ohjeita, totesimme olevamme vain n. kilometrin päässä paikasta. Sinne siis parkkiin, koirat pihalle ja hutun keittoon.

Perjantain 5.7. oli sitten kaupunkipäivä. P-alueelta oli vain n. kilometrin kävely keskustaan ja kun päiväkin oli pilvinen ja viileä, jätimme koirat hyvillä mielin autolle ja lähdimme tutustumaan merelliseen Trondheimiin. Kaupunki osoittautui tosi mukavaksi, uutta ja vanhaa sekaisin ja kaikessa sellainen merellinen vivahde.

Perjantai oli myös trimmauspäivä, joten kaupunkireissun jälkeen oli Ticon vuoro astua lauteille - tai siis meidän ruokapöydälle. Pieni siistiminen oli tarpeen, vaikka pelko olikin persuuksissa, että turkki on vielä liian luyhyt näyttelyyn.

Kun hommat oli kaupungissa hanskassa, päätimme siirtyä itse pelipaikalle. Viikonlopun tsembalot käytiin Leangenin raviradalla ja ohjelmassa oli niin KV-näyttelyä, KV-agia ja KV-tokoakin. Jotta lauantain kaaos olisi täydellinen, oli kilpailut aikataulutettu siten, että kehissä oli yhtäaikaa Szep näyttelyssä, Tico näyttelyssä ja Tico agissa. Näyttelyt laitettiin ensimmäiselle sijalle ja Tarja otti Ticon hoiviinsa minun näytellessä Szepin kanssa. Tico esiintyi hienosti ja tuomari piti siitä todella paljon, mutta turkki pudotti kauniin pojan pois pu-kehästä. Arvostelu silti excellent! Szep oli vilkas oma itsensä, varsinainen Touhu-Tiina, ja keräili sitten kehästä CACIB, ROP ja matkan isoon kehään. Isosta kehästä ei sitten tällä kertaa tuomisia herunutkaan.

Näytelmistä rynnättiin suoraan agikentälle, jossa ykköset oli jo makseissa menossa. Tarjan painostuksesta kävin kysymässä saisiko Tico vielä startata ja saihan se! Rimat siis takasin alas, Ticon kanssa kehiin ilman tutustumista, tuloksena vauhdikas rata 15 vp:llä ja rusetit kotiin. Toiselta radalta otettiin sitten varalta hylly, kun ei korjattu pujottelua. Jälleen siis pujo oli se meidän kompastuskivi.

Kolmosen koirista Szep kisasi agiradalla 10 vp:n edestä hyvällä draivilla. Zici passasi tämän radan vaarallisen pussikulman takia, mutta veti sitten hyppikseltä nollan ja NK AVA-H tittelin. Szep ei ison kehän takia ehtinyt hyppikselle, joten meidän osalta agit jäi tähän.

Ilta vietettiin raviradan leirissä, laiteltiin hyvää ruokaa ja nautiskeltiin olemisesta lämpimässä illassa.

Sunnuntaipäivää vietettiin mukavassa seurassa Lillianin ja Erikin kanssa ja olihan siellä myös veljekset Spotti & Nuuskamuikkunen sekä sisarukset Zici & Pikku-Myy! Iloista joukkoa koko sakki!

Iltapäivällä matka alkoi painaa päälle, joten kävimme leirin purkuun ja suuntasimme takaisin Ruotsin puolelle. Åressa olisi tehnyt mieli jäädä vaeltamaan, mutta OKK:n tiistai illan kisat painoivat vähän mielessä, emmekä malttaneet. Krokkumin kylässä otettiin unet ja maanantai paahdettiin läpi Ruotsin. Tulipahan reissun aikana testattua lopulta myös asuntoauton suihkun toimivuus! Hyvinhän se pelasi - vettä kyllä kuluu melkoisesti. Reissu päättyi pikaisen Hapiksen IKEA-kierroksen jälkeen kotikulmille tiistaina kolmen maissa - juuri sopivasti ennen illan agikisoja ;)